
- remove_red_eye 12
- favorite 0
Przenoszenie wzoru na skórę - tips&tricks
- perm_identity Ola pejczi
Wzór najczęściej przenosi się na skórę za pomocą kalki, czasami przy użyciu specjalnych flamastrów lub połączeniu tych dwóch technik. Kalkę można przygotować na dwa sposoby - odręcznie lub przy pomocy drukarki i w zależności od wybranej metody należy dobrać jej rodzaj. Istnieją trzy rodzaje kalki: do drukowania, do odrysowywania ręcznego oraz wprowadzany powoli na rynek rodzaj uniwersalnej kalki, nadającej się do obu tych celów.
Już samo przygotowanie kalki na etapie drukowania jest bardzo ważne - w tym momencie należy ustalić (samemu ze sobą) które linie co będą oznaczać. Jak zaznaczysz cieniowanie, a jak główny kontur, co sugeruje przerywana linia, a co np. zakratkowany obszar? Każdy tatuator ma swój sposób oznaczania kalki, czyli w pewnym sensie swój “język”, którego odczytanie dla innego tatuatora wcale nie musi być takie oczywiste. Co więcej, nie ma jednego poprawnego sposobu oznaczania elementów, najważniejsze to żeby autor sam wiedział co miał na myśli przygotowując kalkę - szczególnie gdy odbitka zacznie się lekko zmywać podczas pracy lub tatuowana skóra spuchnie i lekko zniekształci wzór.
Kalka do odrysowywania ręcznego jest bardziej trwała na skórze po wyschnięciu, niż kalka z drukarki, jednak jej przygotowanie zajmuje zdecydowanie więcej czasu i potrafi zmęczyć dłoń. Doświadczony tatuator dobierze rodzaj kalki do wzoru, jaki będzie wykonywać, oraz do tego, jakie ma priorytety. Niektórzy wolą taki rodzaj kalki ze względu na większą dokładność i ilość detali, oraz fakt, że przed tatuowaniem na skórze mają okazję przećwiczyć wzór jeszcze raz i wprowadzić niewielkie zmiany w projekcie. Niestety ten rodzaj kalki jest już wycofywany z rynku ze względu na coraz mniejszą popularność.
Kalka do druku to zwykle zestaw połączonych razem wzdłuż jednego boku: arkusza białej bibuły, specjalnej fioletowej folii oraz (zazwyczaj żółtej) kartki zabezpieczającej. Odbitka powstaje na białej bibule po przepuszczeniu kalki przez drukarkę lub termokopiarkę i jest znacznie delikatniejsza i mniej trwała niż kalka przygotowywana ręcznie.
Do transferu gotowej kalki z papieru lub bibuły na skórę służą specjalne płyny do odbijania. Na rynku dostępnych jest ich wiele, od różnych producentów, o różnych sposobach aplikacji. Różnią się między sobą nie tylko konsystencją, ale też sposobem użycia - zwróć uwagę na instrukcję na opakowaniu, bo niektóre płyny wymagają na przykład użycia mniejszej ilości i odczekania przed naklejeniem kalki.
Niekiedy po odbiciu kalki potrzebna jest niewielka korekta, zmiana umiejscowienia lub rozmiaru, wtedy musisz zmyć odbitkę. Im wcześniej zmyjesz, tym łatwiej ona zejdzie, więc tu szybkie decyzje są punktowane. Jeśli będziesz mieć problem ze zmyciem resztek kalki samym alkoholem, na pomoc może tu przyjść specjalny płyn do jej zmywania.
Przydatnym narzędziem tatuatora są jednorazowe flamastry do skóry. Tu musimy zaznaczyć że są zawsze one jednorazowe, do użycia na jednej sesji - często tatuatorzy popełniają błąd używając ich wielokrotnie na różnych klientach. Przydają się one nie tylko przy opisanej niżej technice freehand, ale też podczas przyklejania kalki do skóry. Zanim rozprowadzisz na skórze płyn do odbijania, możesz przymierzyć odbitkę “na sucho”, żeby jak najlepiej dopasować wzór do miejsca na ciele. Zaznacz wtedy flamastrem w kilku miejscach, gdzie dokładnie chcesz żeby kalka się znalazła. Wtedy po nałożeniu płynu lub kremu do odbijania będziesz mieć większą łatwość we wpasowaniu wzoru w wybrane miejsce.
Równie ważnym etapem, co przygotowanie kalki, jest samo przygotowanie skóry do odbicia. Odpowiednio przygotowane skóra i kalka wpływają na jakość odbitki oraz jej trwałość, co za tym idzie - również na jakość wykonanego tatuażu. Skórę należy dokładnie zdezynfekować, następnie delikatnie ogolić na mokro, krótkimi i delikatnymi ruchami, ostrożnie aby jej nie uszkodzić i nie podrażnić, po czym jeszcze raz dokładnie zdezynfekować i odtłuścić. Na tłustej skórze odbitka nie zostanie na długo, tym bardziej nie będzie się trzymać na skórze niedokładnie lub w ogóle nie ogolonej.
Po przymierzeniu kalki, na zdezynfekowaną i suchą skórę możesz nałożyć wybrany płyn lub krem do odbijania. Według zaleceń producenta odczekaj odpowiednią ilość czasu i ustaw klienta w jak najbardziej neutralnej, symetrycznej pozycji. Następnie ostrożnie i powoli zacznij przyklejać kalkę do skóry, najlepiej zaczynając od jej środka i idąc do zewnątrz oraz uważając przy tym, żeby kalka się nie przesunęła, ani skóra nie została zdeformowana od zbyt mocnego nacisku. Wszystko to wpływa na jakość odbitki oraz to, czy wyjdzie ona równo.
Po odbiciu kalki, nawet jeszcze zanim klient obejrzy się w lustrze, przyjrzyj się na spokojnie odbitce, pod różnymi kątami i w różnych pozycjach ciała. Pomoże to ocenić, czy odbitka jest dobrze umiejscowiona. Nie bój się zmyć kalkę i odbić jeszcze raz - czasem przesunięcie o kilka milimetrów robi sporą różnicę, więc warto poświęcić temu odpowiednio dużo czasu, tak aby obie strony były zadowolone.
Pamiętaj, że im dłużej kalka wysycha, tym lepiej i dłużej się trzyma - po odbiciu najlepiej odczekać minimum 10, a nawet 15-20 minut zanim zacznie się tatuować. Na rynku dostępne są też specjalne płyny utrwalające kalkę, którymi pryska się na gotową odbitkę na skórze.
Bardziej doświadczeni tatuatorzy korzystają z techniki zwanej freehand, która polega na rysowaniu wzoru bezpośrednio na skórze, bez użycia jakiejkolwiek kalki. Często wykorzystuje się do tego kilka kolorów flamastrów - pierwszy szkic robiony jest najjaśniejszym, a kolejne, bardziej szczegółowe warstwy coraz ciemniejszymi. Do takich projektów można też używać specyfiku przypominającego kalkę w płynie oraz zdezynfekowanego pędzla. Dzięki kreowaniu wzoru na żywo na skórze można go lepiej dopasować do miejsca na ciele oraz istniejących już innych tatuaży.
Jako ciekawostka na koniec - tak zwana free machine to technika dla wybitnie doświadczonych tatuatorów, gdzie artysta tatuuje bezpośrednio na skórze, bez kalki i bez zarysu flamastrami. Wymagane jest do tego perfekcyjne opanowanie rysunku i ogromna pewność siebie, bo nie ma tu miejsca na nawet najmniejsze zawahanie.
Tak jak ze wszystkimi technikami, praktyka czyni mistrza - jeśli na początku swojej tatuatorskiej drogi nie czujesz się pewnie w temacie odbijania kalki, zawsze możesz poćwiczyć nawet na sobie lub znajomych.